Malá rekapitulace toho, co jsme udělali v minulém dílu.
- Doinstalovali jsme UM roli Exchange serveru
- Vytvořili jsme nový virtuál, do kterého jsme nainstalovali linuxový Trixbox
- Nastavili jsme TCP-IP v linuxu a provedli update
- Nastavili jsme automatické aktualizace
Takže dneska spojíme Exchange server, který u mě běží jako ex01.tnx.cz s adresou 192.168.2.42 a Asterisk, který u mě běží jako trixbox.tnx.cz s adresou 192.168.2.46. Nejsem
autorem postupu vytvoření SIP trunku. Základ toho, co je obsahem už vlastně druhého dílu mého seriálu, najdete na
http://imaucblog.com/archive/2009/10/03/part-1-how-to-integrate-exchange-2010-or-2007-with-trixbox-2-8/.
Některé věci tam sice nejsou vysvětleny, ale pořád je to jediný funkční návod, který jsem našel. Jednotlivé kroky postupu vyžadují správné pořadí a budeme skákat ze systému
do systému.
Začneme na linuxu. Trixbox byl udělán tak, aby nastavení, které se týkají telefonní ústředny bylo možné dělat pomocí webového rozhraní a nebylo potřeba editovat konfigurační
pomocí linuxového editoru. Začneme tím, že se připojíme k webu Trixboxu. V mém případě bude adresa http://trixbox.tnx.cz/. Pokud jste nevytvořili v DNS záznam, tak se můžete
připojit i na IP adresu. V mém případě by to bylo http://192.168.2.46/. Zobrazí se vám uživatelská obrazovka
Vpravo nahoře je to vidět a hned vedle toho je odkaz Switch. Kliknutím se dostanete do administrátorského režimu. Resp se vás to zeptá na jméno a heslo. Jméno je maint a heslo jsme
po instalaci zadávali pomocí příkazu passwd-maint. Pokud jste heslo neměnili, tak je tam nastaveno: "Password". Pokud jste heslo zapoměli, tak se musíte přihlásit pomocí putty
jako root a změnit heslo příkazem passwd-maint. Po přihlášení se objeví výzva k registraci.
Pokud chcete registrovat, tak vyplňte a pošlete. Pokud ne a nechcete, aby to vyskakovalo, tak můžeme připomínání vypnout. Zavřete okno. V menu klikněte na Settings - Registration
A klikneme na Don't ask me to register again.
Po kliknutí se nic nestane, ale nezoufejte, to je v pořádku.
A jdeme do skutečného nastavování systému. Klikneme v menu na PBX - Config file editor
Potřebujeme editovat soubor sip_general_custom.conf, takže ho najdeme a klikneme na něj. Otevře se nám editor. Vložíme do souboru řádky:
tcpenable=yes
tcpbindaddr=0.0.0.0
Klikneme na Update.
Teď jděte v menu do PBX - PBX Settings
Z menu vlevo vyberte Trunks a klikněte na Add trunk
Nás bude zajímat Outgoing settings, kde vyplníme následující hodnoty (změňte IP adresu, podle adresy vašeho Exchange serveru)
Trunk Name: Exchange
PEER Details:
host=192.168.2.42
type=friend
insecure=very
transport=tcp
port=5065
context=from-internal
Klikneme na Submit changes. Uloží to změny v konfiguraci. Nicméně ty změny se nanačtou. K tomu je potřeba kliknout na Apply Configuration Changes.
Po kliknutí je ještě potřeba potvrdit použití změn.
Teď k trunku potřebujeme nastavit routování hovorů. Vytvoříme Outbound route. Pokud už nejste, tak jděte v menu do PBX - PBX Settings. V menu nalevo klikněte na
Outbound routes. Nastavení bude následující:
Route Name: Exchange
Intracompany route: zaškrtnuto
Dial paterns:
6666
8800
8888
Trunk sequence:
Vyberte SIP/Exchange
Takže to bude vypadat takto:
Klikněte na Submit changes a nezapomeňte na Apply configuration changes a potvrdit.
Teď vytvoříme extensions nebo klapky, prostě telefonní linky. Opět půjdeme v menu do PBX - PBX Settings. Z menu vlevo tentokrát vybereme Extensions. Ze seznamu vybereme Generic
SIP device a klikneme na Submit.
Bohužel zde nejdou nastavit všechny vlastnosti hned, takže nejdřív vytvoříme extension pouze s číslem, jménem a heslem a pak se do něj vrátíme a změníme, co potřebujeme. Potřebujeme
aspoň dvě linky, ať můžeme volat. Takže v mém případě bude první linka vypadat takto:
User extension: 1001
Display name: Jan Kovar
Secret: 1001
Klikneme na Submit.
Obdobně bude vypadat druhá linka.
User extension: 1002
Display name: Honza Kovar
Secret: 1002
A máme vytvořeny dvě linky, které ale musíme upravit. Napravo vidíte seznam linek. Takže nejdřív kliknu na Jan Kovar <1001>.
Musíme změnit řádek TYPE na hodnotu peer. A doplníme možnosti u Voicemail & Directory. A to takhle:
Status: Enabled
Voicemail Pasword: 1001
Heslo může být jakékoliv, protože ho nepoužijeme.
Submit
A totéž uděláme pro druhý účet. V mém případě pro Honza Kovar <1002>. Pokud máme, tak nezapomeňte na Apply Configuration Changes. A vyzkoušíme připojení klienta.
Budeme potřebovat dva počítače a budou muset být v lokální síti jako je náš Asterisk. O protokolu SIP a NATu si řekneme jindy. Ale řekneme. Takže použiju X-Lite a vytvořím účet. Klikneme
v memu na Softphone a Account Settings
Nastavavíme účet následovně:
Jakmile klikneme na OK, tak se klient připojí. Ještě se může ozvat firewall, že chce povolit port. Pokud máte oba klienty v pořádku, tak můžete zkusit zavolat z jednoho na druhý. Pokud jsem
se někde nepřeklepl a vy jste někde neudělali chybu, tak se dovoláte. Samozřejmě pouze v případě, kdy jste aplikovali všechny změny. To se dá zajistit i restartem Asterisku. V menu klikněte
na System - System Maint
Klikněte na tlačítko Reboot
Po rebootu se Vám klienti opět připojí a můžete vyzkoušet volání. Pro dnešek to stačí. Příště budeme nastavovat Exchange server.
|