Administrace MS Exchange serveru 2010 - 31. část
Administrace Exchange serveru - 31. část
UM role, aneb telefonujeme s Exchange serverem - SIP trunk    

Malá rekapitulace toho, co jsme udělali v minulém dílu.

  • Doinstalovali jsme UM roli Exchange serveru
  • Vytvořili jsme nový virtuál, do kterého jsme nainstalovali linuxový Trixbox
  • Nastavili jsme TCP-IP v linuxu a provedli update
  • Nastavili jsme automatické aktualizace

Takže dneska spojíme Exchange server, který u mě běží jako ex01.tnx.cz s adresou 192.168.2.42 a Asterisk, který u mě běží jako trixbox.tnx.cz s adresou 192.168.2.46. Nejsem autorem postupu vytvoření SIP trunku. Základ toho, co je obsahem už vlastně druhého dílu mého seriálu, najdete na http://imaucblog.com/archive/2009/10/03/part-1-how-to-integrate-exchange-2010-or-2007-with-trixbox-2-8/. Některé věci tam sice nejsou vysvětleny, ale pořád je to jediný funkční návod, který jsem našel. Jednotlivé kroky postupu vyžadují správné pořadí a budeme skákat ze systému do systému.

Začneme na linuxu. Trixbox byl udělán tak, aby nastavení, které se týkají telefonní ústředny bylo možné dělat pomocí webového rozhraní a nebylo potřeba editovat konfigurační pomocí linuxového editoru. Začneme tím, že se připojíme k webu Trixboxu. V mém případě bude adresa http://trixbox.tnx.cz/. Pokud jste nevytvořili v DNS záznam, tak se můžete připojit i na IP adresu. V mém případě by to bylo http://192.168.2.46/. Zobrazí se vám uživatelská obrazovka
Trunk

Vpravo nahoře je to vidět a hned vedle toho je odkaz Switch. Kliknutím se dostanete do administrátorského režimu. Resp se vás to zeptá na jméno a heslo. Jméno je maint a heslo jsme po instalaci zadávali pomocí příkazu passwd-maint. Pokud jste heslo neměnili, tak je tam nastaveno: "Password". Pokud jste heslo zapoměli, tak se musíte přihlásit pomocí putty jako root a změnit heslo příkazem passwd-maint. Po přihlášení se objeví výzva k registraci.
Trunk

Pokud chcete registrovat, tak vyplňte a pošlete. Pokud ne a nechcete, aby to vyskakovalo, tak můžeme připomínání vypnout. Zavřete okno. V menu klikněte na Settings - Registration
Trunk

A klikneme na Don't ask me to register again.

Trunk

Po kliknutí se nic nestane, ale nezoufejte, to je v pořádku.

A jdeme do skutečného nastavování systému. Klikneme v menu na PBX - Config file editor

Trunk

Potřebujeme editovat soubor sip_general_custom.conf, takže ho najdeme a klikneme na něj. Otevře se nám editor. Vložíme do souboru řádky:
tcpenable=yes
tcpbindaddr=0.0.0.0
Trunk

Klikneme na Update.
Trunk

Teď jděte v menu do PBX - PBX Settings
Trunk

Z menu vlevo vyberte Trunks a klikněte na Add trunk
Trunk

Nás bude zajímat Outgoing settings, kde vyplníme následující hodnoty (změňte IP adresu, podle adresy vašeho Exchange serveru)
Trunk Name: Exchange

PEER Details:
host=192.168.2.42
type=friend
insecure=very
transport=tcp
port=5065
context=from-internal

Trunk

Klikneme na Submit changes. Uloží to změny v konfiguraci. Nicméně ty změny se nanačtou. K tomu je potřeba kliknout na Apply Configuration Changes.
Trunk

Po kliknutí je ještě potřeba potvrdit použití změn.
Trunk

Teď k trunku potřebujeme nastavit routování hovorů. Vytvoříme Outbound route. Pokud už nejste, tak jděte v menu do PBX - PBX Settings. V menu nalevo klikněte na Outbound routes. Nastavení bude následující:
Route Name: Exchange
Intracompany route: zaškrtnuto
Dial paterns:
6666
8800
8888
Trunk sequence:
Vyberte SIP/Exchange

Takže to bude vypadat takto:
Trunk

Klikněte na Submit changes a nezapomeňte na Apply configuration changes a potvrdit.

Teď vytvoříme extensions nebo klapky, prostě telefonní linky. Opět půjdeme v menu do PBX - PBX Settings. Z menu vlevo tentokrát vybereme Extensions. Ze seznamu vybereme Generic SIP device a klikneme na Submit.
Trunk

Bohužel zde nejdou nastavit všechny vlastnosti hned, takže nejdřív vytvoříme extension pouze s číslem, jménem a heslem a pak se do něj vrátíme a změníme, co potřebujeme. Potřebujeme aspoň dvě linky, ať můžeme volat. Takže v mém případě bude první linka vypadat takto:
User extension: 1001
Display name: Jan Kovar
Secret: 1001

Trunk

Klikneme na Submit.

Obdobně bude vypadat druhá linka.
User extension: 1002
Display name: Honza Kovar
Secret: 1002
A máme vytvořeny dvě linky, které ale musíme upravit. Napravo vidíte seznam linek. Takže nejdřív kliknu na Jan Kovar <1001>. Trunk

Musíme změnit řádek TYPE na hodnotu peer. A doplníme možnosti u Voicemail & Directory. A to takhle:
Status: Enabled
Voicemail Pasword: 1001

Heslo může být jakékoliv, protože ho nepoužijeme.

Trunk

Submit
A totéž uděláme pro druhý účet. V mém případě pro Honza Kovar <1002>. Pokud máme, tak nezapomeňte na Apply Configuration Changes. A vyzkoušíme připojení klienta.

Budeme potřebovat dva počítače a budou muset být v lokální síti jako je náš Asterisk. O protokolu SIP a NATu si řekneme jindy. Ale řekneme. Takže použiju X-Lite a vytvořím účet. Klikneme v memu na Softphone a Account Settings
Trunk

Nastavavíme účet následovně:
Trunk

Jakmile klikneme na OK, tak se klient připojí. Ještě se může ozvat firewall, že chce povolit port. Pokud máte oba klienty v pořádku, tak můžete zkusit zavolat z jednoho na druhý. Pokud jsem se někde nepřeklepl a vy jste někde neudělali chybu, tak se dovoláte. Samozřejmě pouze v případě, kdy jste aplikovali všechny změny. To se dá zajistit i restartem Asterisku. V menu klikněte na System - System Maint
Trunk

Klikněte na tlačítko Reboot
Trunk

Po rebootu se Vám klienti opět připojí a můžete vyzkoušet volání. Pro dnešek to stačí. Příště budeme nastavovat Exchange server.

Poslední aktualizace - Pátek, 29. Července 2011 20:04
 
 
 
Page 1 of 1
© TNX alias Jan Kovář. Původní design stránky byl určen pro CMS Joomla! a vytvořen společností Siteground web hosting